HETERAUTOSCIENTIFIC GOSSIPING: TANGENT TO TRANSGRESS

Authors

  • Patrícia Yumi Fujisawa SME Louveira. UNICAMP, Faculdade de Educação, Departamento de Ensino e Práticas Culturais, Campinas, SP, Brasil
  • Liana Arrais Serodio UNICAMP, Faculdade de Educação, Departamento de Ensino e Práticas Culturais, Campinas, SP, Brasil
  • Guilherme do Val Toledo Prado UNICAMP, Faculdade de Educação, Departamento de Ensino e Práticas Culturais, Campinas, SP, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id560

Abstract

The goal of this article is the communication of the conscious decision making of changing the axiological position of the teacher-researcher that investigates their own practice in their master’s degree through the jesting figure (BAKHTIN) of gossip (FEDERICI), that the axiological assumption alters the aesthetic perspective of the view, producing experiences/comprehensions (VOLOCHINOV) admittedly evaluative, between consciences that are both equipollent and illuminated by a single authorial consciousness. The narrative research methodology guides itself by epistemological questions made available by the aesthetic change that induces another axiological position of the teacher-researcher. The materiality is made up by excerpts of the qualification text, the dissertation and the gossiping. We consider the narratives situated and contextualized could present transgressive values (BAKHTIN) in relation to the theoretical knowledge of the Field and the experiencing learnings of themselves, and this proved to be a relevant way of assessing the axiological consciousness of the teaching practice by the researcher, strenghtening the heteroautoscientificity notion of the Human Sciences.

Author Biographies

Patrícia Yumi Fujisawa, SME Louveira. UNICAMP, Faculdade de Educação, Departamento de Ensino e Práticas Culturais, Campinas, SP, Brasil

Mestra em Educação Escolar do Programa de Mestrado Profissional e Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora de Ensino Fundamental em Louveira, SP.

Liana Arrais Serodio, UNICAMP, Faculdade de Educação, Departamento de Ensino e Práticas Culturais, Campinas, SP, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pesquisadora-colaboradora e professora credenciada no Programa de Mestrado Profissional em Educação Escolar da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Guilherme do Val Toledo Prado, UNICAMP, Faculdade de Educação, Departamento de Ensino e Práticas Culturais, Campinas, SP, Brasil

Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Published

2022-12-30

How to Cite

Fujisawa, P. Y., Serodio, L. A., & Prado, G. do V. T. . (2022). HETERAUTOSCIENTIFIC GOSSIPING: TANGENT TO TRANSGRESS. Crítica Educativa, 8(2), 1–20. https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id560

Issue

Section

Dossie Modos de Narrar a Vida