EPISTOLARITY AND TEACHER EDUCATION: BETWEEN THE “I”, THE SELF AND THE OTHERS

Authors

  • Priscila Aliança IFRN, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil
  • Andrezza Maria Tavares Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional, Natal, RN, Brasil
  • Maria da Conceição Passeggi Universidade da Cidade de São Paulo (UNICID), Programa de Pós-Graduação em Educação, São Paulo, SP, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id551

Abstract

This work seeks to contribute to the theorization of the use of the epistolary discursive genre “letter” as an instrument of biographization in (auto)biographical research, especially in research-action-training aimed at training teachers. The text is structured in four main parts, namely: (a) characterization of the research-action-training; (b) letter definitions, in general terms; (c) acceptance of the pedagogical letter; (d) discussion of what we understand as a reflective pedagogical letter. The fundamental difference between letters in general and the pedagogical letter lies in a desire to produce knowledge and a political stance. In turn, the reflexive pedagogical letter – a missive of an intentional pedagogical nature in which the sender and the recipient are the same person – is anchored in the perspective of the Ricoeurian “self”. Through it, it is possible to exacerbate the opposition between self and self in the process of writing a letter to "yourself", in addition to knowing permanent aspects and changing aspects of the identity construction of the sender/recipient. It also provides opportunities for the relationship between alterity (the other) and ipseity (the self) through the perception of how the latter is transformed by the action of the former.

Author Biographies

Priscila Aliança, IFRN, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Licenciada em Letras (Português-Inglês) pela UFPE; especialista em PROEJA pelo IFRN; mestre em Educação, tendo como área de concentração a Educação Profissional, pelo IFRN. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (IFRN) na linha de pesquisa Formação Docente e Práticas Pedagógicas, atuando junto ao Grupo de Pesquisa Observatório da Diversidade. Líder do Núcleo de Pesquisa em Educação Profissional (NuPEP). Estudiosa da abordagem (auto)biográfica como metodologia de (auto)formação e pesquisa, bem como dos processos de formação de professores para a Educação Profissional e Tecnológica.

Andrezza Maria Tavares, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional, Natal, RN, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Endereço para correspondência: av. Senador Salgado Filho, 1559 - Tirol, Natal - RN, 59015-000.

Maria da Conceição Passeggi, Universidade da Cidade de São Paulo (UNICID), Programa de Pós-Graduação em Educação, São Paulo, SP, Brasil

Doutora em Linguística Geral pela Université Paul Valéry (Montpellier-França). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade da Cidade de São Paulo (UNICID) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio grande do Norte (UFRN).

Published

2022-12-31

How to Cite

Aliança, P., Tavares, A. M., & Passeggi, M. da C. (2022). EPISTOLARITY AND TEACHER EDUCATION: BETWEEN THE “I”, THE SELF AND THE OTHERS. Crítica Educativa, 8(2), 1–15. https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id551

Issue

Section

Dossie Modos de Narrar a Vida