EPISTOLARITY AND TEACHER EDUCATION: BETWEEN THE “I”, THE SELF AND THE OTHERS
DOI:
https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id551Abstract
This work seeks to contribute to the theorization of the use of the epistolary discursive genre “letter” as an instrument of biographization in (auto)biographical research, especially in research-action-training aimed at training teachers. The text is structured in four main parts, namely: (a) characterization of the research-action-training; (b) letter definitions, in general terms; (c) acceptance of the pedagogical letter; (d) discussion of what we understand as a reflective pedagogical letter. The fundamental difference between letters in general and the pedagogical letter lies in a desire to produce knowledge and a political stance. In turn, the reflexive pedagogical letter – a missive of an intentional pedagogical nature in which the sender and the recipient are the same person – is anchored in the perspective of the Ricoeurian “self”. Through it, it is possible to exacerbate the opposition between self and self in the process of writing a letter to "yourself", in addition to knowing permanent aspects and changing aspects of the identity construction of the sender/recipient. It also provides opportunities for the relationship between alterity (the other) and ipseity (the self) through the perception of how the latter is transformed by the action of the former.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entende-se como autor todo aquele que tenha efetivamente participado da concepção do estudo, do desenvolvimento da parte experimental, da análise e interpretação dos dados e da redação final. Recomenda-se não ultrapassar o número total de quatro autores. Caso a quantidade de autores seja maior do que essa, deve-se informar ao editor responsável o grau de participação de cada um. Em caso de dúvida sobre a compatibilidade entre o número de autores e os resultados apresentados, a Comissão Editorial reserva-se o direito de questionar as participações e de recusar a submissão se assim julgar pertinente.
Ao submeter um artigo para publicação a Crítica Educativa a o autor concorda com os seguintes termos:
- O autor mantém os direitos sobre o artigo, mas a sua publicação na revista implica, automaticamente, a cessão integral e exclusiva dos direitos autorais para a primeira edição, sem pagamento.
- As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da Crítica Educativa.
- Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
- O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.
Os artigos cuja autoria é identificada representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Crítica Educativa do PPGED da Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba.