RESEARCH DIARY, A WAY TO NARRATE

Authors

  • Francisco Oliveira Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte -UERN
  • Joaquim Gonçalves Barbosa Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (POSEDUC-UERN)

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id547

Abstract

The  intent of this text is to present the Research Diary as a pedagogical strategy, assuming for reflection two experiences developed by the authors, distant in time, but unified in purpose: one, carried out in the course of six semesters accompanying students of a Pedagogy course of a private university from 2003 to 2005, with the Research Diary and life history as dense training resources for learning and production of meaning; and the second one, the writing of the Research Diary and its impact on the preparation of the researcher in education, taking into account the reflexive tendency in a subject of a post-graduation’s course taught in a public university in 2018. Thus, the Research Diary is assumed as singular device for an in-depth formation and seeks to reflect on a different conception of training and practices, as being of the order of the event and the construction of knowledge.

Author Biographies

Francisco Oliveira, Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte -UERN

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (POSEDUC-UERN) pelo campus central em Mossoró-RN. Professor de Educação Física graduado no Curso de Educação Física da UERN no Campus de Pau dos Ferros-RN.

Joaquim Gonçalves Barbosa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (POSEDUC-UERN)

Doutor em Educação: História, Política e Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1992), possui mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1978), graduação em Pedagogia pela Faculdade Ciências e Letras de Lorena (1972) e graduação em Filosofia pela Faculdade Ciências e Letras de Lorena (1972). Foi professor e pesquisador na Universidade Federal de Mato Grosso no período de 1974 a 1992; Universidade Federal de São Carlos de 1992 a 2000; atuou na Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) como professor, pesquisador no período 2001 a 2010 e Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação desta Instituição no biênio 1998 a 2010. Foi líder do GEPEM (Grupo de Pesquisa em Educação e Multirreferencialidade) criado em 2002 e encerrado suas atividades em 2010; vice-líder do GRIME (Grupo Interinstitucional de Multirreferencialidade e Educação). Atualmente atua como Professor Visitante do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Published

2022-12-30

How to Cite

Oliveira, F., & Barbosa, J. G. . (2022). RESEARCH DIARY, A WAY TO NARRATE. Crítica Educativa, 8(2), 1–23. https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id547

Issue

Section

Dossie Modos de Narrar a Vida