TEACHING LEARNING IN THE CONTEXT OF THE CONDUCTING INTERNSHIP ABOUT SEXUALITY EDUCATION

Authors

  • Isabela Custódio Talora Bozzini UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS
  • Elaine Gomes Matheus Furlan UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS
  • Anselmo Calzolari UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS
  • Paulo Cézar de Faria UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v7.id501

Abstract

Difficulties in working on issues related to sexuality such as desire, body building in society, unwanted pregnancy, gender identity, sexual diversity, respect for differences, are often related to the training teachers have had in University graduate. In the undergraduate course analyzed there are no disciplines that directly discuss issues of sexuality, in this sense it was proposed by the teacher internship teacher the theme of sexuality, from a demand of the school internship field. From the experiences lived by the undergraduates, the researchers were interested in analyzing what learning of teaching the internship experiences (study, planning, conducting, reflection group) with the theme of sexuality could provide these undergraduates. The undergraduate and undergraduate students point out the importance of this internship for their education, especially highlighting aspects of teaching learning, as well as the difficulties and possibilities of dealing with sexuality. Considering the reflexions that this internship provided to undergraduate and undergraduate students, two categories were established: (a) General Teaching Learning and (b) Learning that involves the content to be taught. We understand that this work can help basic education teachers as well as teacher educators to reflect on the teaching of sexuality in basic and higher education.

Author Biographies

Isabela Custódio Talora Bozzini, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de São Carlos. Endereço para correspondência: Universidade Federal de São Carlos. Departamento de Ciências da Natureza, Matemática e Educação. Rod. Anhanguera, km174-SP-330- Araras- SP – CEP: 13600-970. E-mail: ictbozzini@ufscar.br.

Elaine Gomes Matheus Furlan, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade de São Paulo. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de São Carlos. Rod. Anhanguera, km174-SP-330- Araras- SP – CEP: 13600-970. E-mail: elainefurlan@ufscar.br

Anselmo Calzolari, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de São Carlos. Endereço para correspondência: Universidade Federal de São Carlos. Departamento de Ciências da Natureza, Matemática e Educação. Rod. Anhanguera, km174-SP-330- Araras- SP – CEP: 13600-970. E-mail: anselmo@ufscar.br

Paulo Cézar de Faria, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de São Carlos. Endereço para correspondência: Universidade Federal de São Carlos. Departamento de Ciências da Natureza, Matemática e Educação. Rod. Anhanguera, km174-SP-330- Araras- SP – CEP: 13600-970. E-mail: paulofaria@ufscar.br

Published

2022-02-08

How to Cite

Bozzini, I. C. T., Gomes Matheus Furlan, E., Calzolari, A., & Cézar de Faria, P. (2022). TEACHING LEARNING IN THE CONTEXT OF THE CONDUCTING INTERNSHIP ABOUT SEXUALITY EDUCATION. Crítica Educativa, 7(1), 01–26. https://doi.org/10.22476/revcted.v7.id501

Issue

Section

Artigos e ensaios nacionais