ADULT LIFE, SOCIAL TRANSFORMATION AND SCIENTIFIC KNOWLEDGE AT NIASE: A LITERATURE REVIEW

Authors

  • Adriana Fernandes Coimbra Marigo
  • Osmair Benedito da Silva
  • Maria Alice Zacharias
  • Ana Carolina Pando
  • Cristiane Fontes de Oliveira
  • Maria Gorete dos Santos Netta
  • Brenda Generoso de Lima Rocha

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id630

Abstract

The article reveals the results of a bibliographic review of eleven dissertations produced by Center for Research and Social and Educational Action (NIASE), focusing on the Adult Life axis, with the aim of showing how this nucleus understands and acts to overcome challenges related to the education of young and adult people, with support of the dialogic learning framework. The analysis of the selected material made it possible to map: a) Methodology, sources and research instruments; b) Study problems; c) Results indicated in the dissertations. The results indicated coherence between educational practices and theories aimed at social transformation. The conclusions highlighted that the educational processes with young and adult people must be based on scientific knowledge produced in dialogue with those who experience the problems studied.

Author Biographies

Adriana Fernandes Coimbra Marigo

Doutora em Educação pela UFSCar. Professora do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP) da Universidade Federal de São Carlos. Membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE).  

Osmair Benedito da Silva

Doutor em Ciências pela UFSCar. Supervisor de ensino da Secretaria Municipal de Educação de São Carlos. Membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE). 

Maria Alice Zacharias

Doutora em Educação pela UFSCar. Professora da rede de Educação Básica da Secretaria Municipal de Educação de São Carlos. Membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE). 

Ana Carolina Pando

Estudante de Pedagogia da UFSCar. Membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE).  

Cristiane Fontes de Oliveira

Doutora em Educação pela UFSCar. Gestora de escola da Educação Básica da Secretaria Municipal de Educação de Araraquara. Membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE).  

Maria Gorete dos Santos Netta

Especialista em Gestão Escolar pela Uniara. Gestora de escola de Educação Básica da Secretaria Municipal de Educação de Araraquara. Membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE).  

Brenda Generoso de Lima Rocha

Mestra em Educação pela UFSCar. Membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE).  

Published

2022-12-31

How to Cite

Fernandes Coimbra Marigo, A. ., da Silva, O. B. ., Zacharias, M. A. ., Pando, A. C. ., Fontes de Oliveira, C. ., dos Santos Netta, M. G. ., & Generoso de Lima Rocha, B. . (2022). ADULT LIFE, SOCIAL TRANSFORMATION AND SCIENTIFIC KNOWLEDGE AT NIASE: A LITERATURE REVIEW. Crítica Educativa, 8(3), 1–23. https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id630

Issue

Section

NIASE_20 anos