Mapping of brazilian research that have investigated School Transition to the final years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id605Abstract
Elementary School in Brazil is managerially divided into two stages: early years and final years. The transition process between these two stages has been understood by different educators as a challenging moment; therefore, it demands support from teachers, the school and family. Besides, this process has been supported by different research developed by Post-Graduation programs. Thus, the present study introduces a map of Brazilian studies that have investigated school transition to the final years of Elementary School. CAPES Catalog of dissertations and theses was chosen to compose the analysis corpus, along with descriptors “School transition” and “5th to the 6th”. After data treatment, we identified 18 studies eligible to join the analysis. The selected studies were gathered into six analytical categories, namely: transition process, students’ concepts and social representations, learning, school failure, management/teachers/family relationship, shared teaching and Mathematics discipline. The analysis allowed pointing out some understanding about the School Transition process, as well as highlighting some suggestions for actions to be taken for school and teachers’ continuous training, and evidenced reasoning about the possible impacts/effects on such a transition and on the role played by school and family within this process.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entende-se como autor todo aquele que tenha efetivamente participado da concepção do estudo, do desenvolvimento da parte experimental, da análise e interpretação dos dados e da redação final. Recomenda-se não ultrapassar o número total de quatro autores. Caso a quantidade de autores seja maior do que essa, deve-se informar ao editor responsável o grau de participação de cada um. Em caso de dúvida sobre a compatibilidade entre o número de autores e os resultados apresentados, a Comissão Editorial reserva-se o direito de questionar as participações e de recusar a submissão se assim julgar pertinente.
Ao submeter um artigo para publicação a Crítica Educativa a o autor concorda com os seguintes termos:
- O autor mantém os direitos sobre o artigo, mas a sua publicação na revista implica, automaticamente, a cessão integral e exclusiva dos direitos autorais para a primeira edição, sem pagamento.
- As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da Crítica Educativa.
- Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
- O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.
Os artigos cuja autoria é identificada representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Crítica Educativa do PPGED da Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba.