Mapping of brazilian research that have investigated School Transition to the final years of Elementary School

Authors

  • Thamirys Evangelista Mendes Universidade Federal de Ouro Preto
  • Celia Maria Fernandes Nunes Universidade Federal de Ouro Preto
  • Douglas da Silva Tinti Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Departamento de Educação Matemática,Ouro Preto,MG,Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id605

Abstract

Elementary School in Brazil is managerially divided into two stages: early years and final years. The transition process between these two stages has been understood by different educators as a challenging moment; therefore, it demands support from teachers, the school and family. Besides, this process has been supported by different research developed by Post-Graduation programs. Thus, the present study introduces a map of Brazilian studies that have investigated school transition to the final years of Elementary School. CAPES Catalog of dissertations and theses was chosen to compose the analysis corpus, along with descriptors “School transition” and “5th to the 6th”. After data treatment, we identified 18 studies eligible to join the analysis. The selected studies were gathered into six analytical categories, namely: transition process, students’ concepts and social representations, learning, school failure, management/teachers/family relationship, shared teaching and Mathematics discipline. The analysis allowed pointing out some understanding about the School Transition process, as well as highlighting some suggestions for actions to be taken for school and teachers’ continuous training, and evidenced reasoning about the possible impacts/effects on such a transition and on the role played by school and family within this process.

Author Biographies

Thamirys Evangelista Mendes, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Celia Maria Fernandes Nunes, Universidade Federal de Ouro Preto

Professora Titular Emérita da Universidade Federal de Ouro Preto. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (1987), Mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1995), Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2004), Pós Doutorado pela Universidade Federal de Minas Gerais ( 2010) e Universidad Nacional de General Sarmiento. (2018). Professora e pesquisadora voluntária junto ao Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/UFOP) e Programa de Pós Graduação em Educação Matemática (PPGEM/ UFOP). É vice Lider do Grupo de Pesquisa sobre Formação e Profissão Docente (FOPROFI/DEEDU/UFOP), membro do Grupo de Pesquisas sobre Condição e Formação Docente (PRODOC /FAE/UFMG), membro da Red Docente de América Latina y el Caribe (KIPUS) e Rede Latinoamericana de Estudos Sobre Trabalho Docente (Rede ESTRADO) . Tem experiência na área de Educação desenvolvendo tanto atividades administrativas no ensino superior como de ensino, pesquisa e extensão nas áreas e temas: formação inicial e continuada de professores , profissão docente, saberes docentes, prática pedagógica, educação de jovens e adultos , avaliação, política e gestão educacional

Douglas da Silva Tinti, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Departamento de Educação Matemática,Ouro Preto,MG,Brasil

Doutor em Educação Matemática pela PUC/SP. Professor do Departamento de Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto.

Published

2022-12-30

How to Cite

Mendes, T. E., Nunes, C. M. F., & da Silva Tinti, D. (2022). Mapping of brazilian research that have investigated School Transition to the final years of Elementary School . Crítica Educativa, 8(1), 1–25. https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id605

Issue

Section

Artigos e ensaios internacionais