NARRATIVE-BASED PEDAGOGY: THE MOVEMENTS OF INSPIRING PRAXIS

Authors

  • Fabiana Cabrera Silva Santos Universidade Metodista de São Paulo
  • Marcelo Furlin Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), Programa de Pós-Graduação em Educação

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id568

Abstract

The article aims at establishing connections between Pedagogy and narratives, which are meant to provide a potential source of influential texts, semantically enlightened by a narrative-based Pedagogy. Paul Ricoeur's unique "theory of reading" or hermeneutics paves the way for fruitful pedagogical actions and inspiring praxis, from which factum and fictum are interwoven.  This frame of fictional inspiration broadens new horizons for Pedagogy seen as a science of, about and for education.

Author Biographies

Fabiana Cabrera Silva Santos, Universidade Metodista de São Paulo

Doutoranda e Mestre em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Pós-graduação em Formação de Professores – Ênfase Ensino Superior pelo Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Pedagoga e Licenciada em Letras – Língua Portuguesa pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Coordenadora acadêmico-pedagógica da Educação a Distância da UMESP. Professora na rede municipal de São Bernardo do Campo.

Marcelo Furlin, Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), Programa de Pós-Graduação em Educação

Pós-doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Doutor em Letras pela Universidade de São Paulo (USP). Docente e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Líder do Grupo de Pesquisa NARRARE – Formação Docente e Narrativas.

Published

2022-12-30

How to Cite

Cabrera Silva Santos, F., & Furlin, M. (2022). NARRATIVE-BASED PEDAGOGY: THE MOVEMENTS OF INSPIRING PRAXIS. Crítica Educativa, 8(2), 1–11. https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id568

Issue

Section

Dossie Modos de Narrar a Vida