OJUOBÁ'S EYES: TEACHING EXPERIENCES FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Adilene Cavalheiro Prefeitura Municipal de Sorocaba, Secretaria de Educação, Sorocaba, SP, Brasil
  • Rosa Aparecida Pinheiro UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id564

Abstract

This article discusses the perceptions of teachers regarding the pedagogical practices embedded in Education for Ethnic-Racial Ethnic Relations, capable of producing dynamics and revealing meanings for anti-racist Education. This discussion permeates the construction of the ethno-racial identity of the adult person, the choices of knowledge and knowledge of African Motrizes in pedagogical practices and the processes that contribute to teacher training in the context of education for ethnic-racial relations in the school environment. Basic Education - from the Ojuobá perspective, listening to the subjects of the experience, analyzing the constituted perceptions through narrative interviews. The research cutout is elementary education, articulated to the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships – PIBID. As a partial result, it is pointed out that the formation of the teacher is involved in the ethnic-racial identity itself, in the articulation of knowledge necessary for the pedagogical practices, intentionally elaborated for the Education of Ethnic-racial Relations. The experiences analyzed allow us to perceive the training potential for necessary and possible practices in combating institutional racism that permeates schools.

 

Author Biographies

Adilene Cavalheiro, Prefeitura Municipal de Sorocaba, Secretaria de Educação, Sorocaba, SP, Brasil

Mestra em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar-Sorocaba). Professora Licenciada em História e Pedagogia. Especialização (Pós-Graduação Lato Sensu) em Gestão Escolar, em Programa de Gestão da Excelência e em Metodologia do Ensino de História. Orientadora Pedagógica da Rede Municipal de Sorocaba, desde 2009.

Rosa Aparecida Pinheiro, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Professora da UFSCar, campus Sorocaba, no curso de graduação em Pedagogia e na Pós-graduação em Educação. Integrante do GT 18 EJA - ANPED. Coordenadora Acadêmica do Programa Residência Pedagógica. Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos, Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba, Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, com Estágio Doutoral na Universidad de Barcelona, e Pós-doutorado na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atuação no campo de pesquisa, ensino e extensão em Formação de Professores, Currículo e Educação de Jovens e Adultos.

Published

2022-12-31

How to Cite

Cavalheiro, A., & Pinheiro, R. A. (2022). OJUOBÁ’S EYES: TEACHING EXPERIENCES FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN ELEMENTARY EDUCATION. Crítica Educativa, 8(2), 1–19. https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id564

Issue

Section

Dossie Modos de Narrar a Vida