BIOGRAPHING DURING THE PANDEMIC: LETTERS, NARRATIVES AND EXPERIENCES

Authors

  • Jussara Fraga Portugal UNEB
  • Simone Santos Oliveira UNEB
  • Elci Nilma Bastos Freitas SEC-BA

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id550

Abstract

Abstract

Letters are constituted as a textual genre that establish direct communication with their interlocutors. Therefore, they are narrative texts and can be characterized as research sources, records and documents that show facts and events experienced by the narrator. This text is about the research “Isolate so you can live: narratives in times of pandemic”, resulting from the university extension project entitled “Life and pandemic: narratives in quarantine” developed by the research group Geo(BIO)grafar. This group is linked to the Postgraduate Program in Territorial Studies – PROET/University of the State of Bahia (UNEB). These are written in letters from students and professors who are members of the aforementioned group, whose narratives portray everyday situations experienced in the context of the pandemic caused by Covid-19. The guiding question that mobilized the writing of the letters was: How do the members of Geo(BIO)grafar narrate, through letters, the experiences lived in the Covid-19 pandemic? In order to answer this question, it is aimed to understand, through the interpretive-comprehensive analysis, the episodes about the experiences that make up the narratives through letters of four members (teachers) of the research group Geo(BIO)grafar in isolation /social distancing imposed by the pandemic by Covid-19. In this process of biographization through letters, teachers emphasize the rupture of routine, fears, anxieties, pains and tensions and their consequences in everyday life. They also highlight the coping strategies adopted to outline a new life, study and work routine in the remote context of emergency. The narratives reveal learning, reflections, concerns and lessons about the experience and its reverberations in the “new” everyday life.

 

Author Biographies

Jussara Fraga Portugal, UNEB

Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Estudos Territoriais (PROET) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Líder do Grupo de Pesquisa Geo(BIO)grafar: Geografia, diversas linguagens e narrativas de professores. Endereço para correspondência: Rua Nossa Senhora Aparecida, 1530, Apt. 902, Bairro Santa Mônica, Feira de Santana, Bahia. CEP: 44077-350.  E-mail: jfragaportugal@yahoo.com.br

Simone Santos Oliveira, UNEB

Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Estudos Territoriais (PROET) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Vice-coordenadora do Grupo de Pesquisa Geo(BIO)grafar: Geografia, diversas linguagens e narrativas de professores Endereço para correspondência: Rua Mazagão, 390. Quadra C-18. Condomínio Residencial Turmalina. Bairro Mangabeira. Feira de Santana, Bahia. CEP 44056-380. E-mail: ssoliveira_valentec3@yahoo.com.br

Elci Nilma Bastos Freitas, SEC-BA

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UEFS - Turma 2014; Especialista EAD em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) em 2010/2011; Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (1996); Coordenadora pedagógica da Rede Estadual de Ensino (Ingresso: 1998 - Secretaria da Educação do Estado da Bahia); Professora Formadora da UAB/UEFS - Rio Real - Disciplina: Estágio Supervisionado II do curso de Licenciatura em Pedagogia; Avaliadora Ad Hoc junto à Revista Temas em Educação e Saúde da UNESP; Aluna Especial 2021.2 na disciplina Docência e Diversidade na Educação Básica junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (UNEB ? Campus 01, Foi Aluna Especial 2021.1 nas disciplinas Educação, Subjetividade e Formação e Pesquisa (Auto)biográfica: perspectivas metodológicas junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (UNEB ? Campus 01); Foi Representante Discente junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UEFS no período de 2014-2016; Foi Bolsista do Projeto de Alfabetização 1995/1996 pela UEFS e atuou como Representante Discente junto ao colegiado de Pedagogia da UEFS 1995-1996; Membro da ANPED desde 2015; Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária (NEPPU) desde 2012; Membro do Grupo de Pesquisa Geografia, Diversas Linguagens e Narrativas de Professores ? GEO(BIO)GRAFAR da UNEB, Campus 11.

Published

2022-12-30

How to Cite

Fraga Portugal, J., Santos Oliveira, S., & Bastos Freitas, E. N. (2022). BIOGRAPHING DURING THE PANDEMIC: LETTERS, NARRATIVES AND EXPERIENCES. Crítica Educativa, 8(2), 1–20. https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id550

Issue

Section

Dossie Modos de Narrar a Vida