THE TEACHING BOOK "THE MATH ACHIEVEMENT" AND THE INCLUSION OF THE ALGERIC THOUGHT IN THE LITERACY CYCLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v6.id444

Keywords:

Pensamento algébrico, Educação Matemática nos anos inicias, Livro didático.

Abstract

The objective of this study was to analyze the nature of mathematical tasks that include algebraic thinking in a collection of textbooks for the literacy cycle (1st to 3rd grade), adopted by a municipality in the interior of the state of Mato Grosso do Sul, Brazil. The theoretical framework involves the insertion of algebra in the curriculum of the early years and the definition of algebraic thinking. The methodology is qualitative, descriptive and analytical, analyzing the collection "The Conquest of Mathematics". In critical appreciation, it was realized that algebraic thinking is introduced from the perspective of generalized arithmetic, according to the specialized literature on the theme and some misunderstandings are located in the proposed activities.

Author Biographies

Danielle Abreu Silva, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

Mestranda em Educação na linha de pesquisa "Educação em Ciências e Matemática" do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos; Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Câmpus Naviraí.

Klinger Teodoro Ciríaco, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

Professor Adjunto do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas - DTPP - da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP. Pós-Doutor em Psicologia da Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da UNESP, Câmpus Bauru. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática do Instituto de Matemática da UFMS atuando na linha de pesquisa "Formação de Professores e Currículo".

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Published

2020-12-03

How to Cite

Silva, D. A., & Ciríaco, K. T. (2020). THE TEACHING BOOK "THE MATH ACHIEVEMENT" AND THE INCLUSION OF THE ALGERIC THOUGHT IN THE LITERACY CYCLE. Crítica Educativa, 6(1), 1–23. https://doi.org/10.22476/revcted.v6.id444

Issue

Section

Artigos e ensaios nacionais