PRACTICAL WORK IN SCIENCE EDUCATION: RELATIONSHIP BETWEEN STUDENTS´ AND TEACHERS’ CONCEPTIONS ABOUT SCIENCE AND EXPERIMENTAL ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v6.id428

Keywords:

Experimentação. Ensino de Ciências. Concepções de Alunos e Professores. Panorama.

Abstract

Experimental activities play a particular role in the teaching and learning of the natural sciences.
Several studies focused on this topic to establish its specificities, objectives and implications. This
article aims to present the results of a bibliographic review on the conception of students and
teachers about experimental activities in Science teaching and learning. For this purpose, we carried
out a preliminary and non-systematic mapping on the subject in the Google Scholar bibliographic
database. The publications were analyzed using assumptions from Content Analysis. The analysis
of the publications led to the following results: i) the conceptions about the characteristics of
science are often naive, referring to idealistic or empirical visions about scientific activity,
notwithstanding the age group or level of education of the subjects; ii) although students and
teachers show common points regarding the characteristics of science, the subjects' conceptions
tend to become more comprehensive along their formative path; iii) and, finally, although the
results reported in the literature are not consensual, some studies indicate that the strategies and
actions developed by teachers reflect their epistemological conceptions concerning science. Results
obtained reveal that students' and teachers' conceptions about the role of experimentation in science
influence the planning and execution of the didactic sequence in which the experiment is inserted.
These results allow stating that this review article can contribute to the deepening of the reflection
on important aspects inherent to the insertion of experimental activities in science teaching and
learning process.

Author Biographies

Caian Cremasco Receputi, Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências - USP

Licenciado em Química pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Ciências pela Universidade de São Paulo (USP). Doutorando do Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da USP. Membro do Grupo de Pesquisa Linguagem no Ensino de Química/LIEQui/USP/CNPq.

Thaiara Magro Pereira, Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências - USP

Licenciada em Química pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (USP). Membro do Grupo de Pesquisa Linguagem no Ensino de Química/LIEQui/USP/CNPq.

Daisy de Brito Rezende, Instituto de Química - USP

Doutora em Química Orgânicapela Universidade de São Paulo (USP). Professora Doutora do Departamento de Química Fundamental da USP. Orientadora plena do Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (USP). Líder do Grupo de Pesquisa Linguagem no Ensino de Química/LIEQUI/USP/CNPq.

References

ABD-EL-KHALICK, F.; BOUJAOUDE, S.; DUSCHL, R.; LEDERMAN, N. G.; MAMLOK-NAAMAN, R.; HOFSTEIN, A.; NIAZ, M.; TREAGUST, D.; TUAN, H. Inquiry in science education: International perspectives. Science Education, v. 88, p. 397-419, 2004.

ABRAHAMS, I.; MILLAR. R. Does Practical Work Really Work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science, International Journal of Science Education, v. 30, n.14, p. 1945-1969, 2008.

ARAÚJO, M. S. T; ABIB, M. L. V. S. Atividades Experimentais no Ensino de Física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003.

AZEVEDO, N. H.; SCARPA, D. L. Um levantamento em larga escala das Concepções de Natureza da Ciência de graduandos de Biologia brasileiros e os possíveis elementos formativos associados. Revista Ensaio, v.19, e2794, 2017.

BAPTISTA, M. L. M.; FREIRE, S.; FREIRE, A. M. Tarefas de Investigação em aulas de Física: um estudo com alunos do 8º ano. Caderno pedagógico, v. 10, n. 1, p. 137-151, 2013.

COLAGRANDE, E. A.; MARTORANO, S. A. A.; ARROIO, A. Assessment on How Pre-Service Science Teachers View the Nature of Science. Journal of Turkish Science Education, v. 13, n. 4, 2016.

COLAGRANDE, E. A.; MARTORANO, S. A. A.; ARROIO, A. Views of a group of pre-service science teachers on the use of experimental activities in science teaching. Problems of Education in the 21st Century, v. 75, n. 6, 2017.

CORRALLO, M. V. Atividades práticas experimentais para o ensino de Física: uma investigação utilizando a Teoria do Núcleo Central. 2017. 228 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Física, Instituto de Química, Instituto de Biociências e Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, SP, 2017.

DUIT, R.; TESCH, M. On the role of the experiment in science teaching and learning - Visions and the reality of instructional practice. In: M. Kalogiannakis, D. Stavrou & P. Michaelidis. Proceedings of the 7 th International Conference on Hands-On Science. 21 – 30 July, Rethymno, Greece. p. 17-30, 2010.

GALIAZZI, M. C.; GONÇALVES, F. P. A Natureza Pedagógica da experimentação: uma pesquisa na Licenciatura em Química. Química Nova, v. 27, n. 2, p. 326-331, 2004.

GOLDSCHMIDT, A. I.; GOLDSCHMIDT, J. L. J.; LORETO, E. L. S. Concepções Referentes à Ciência e aos Cientistas entre Alunos de Anos Iniciais e Alunos em Formação Docente. Contexto & Educação, v. 29, n. 92, p. 132-164, 2014.

GONÇALVES, F. P. A MARQUES, C. A. Circulação inter e intracoletiva de pesquisas e publicações acerca da experimentação no ensino de Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 181-204, 2012.

GONÇALVES, F. P.; MARQUES, C. A. Contribuições pedagógicas e epistemológicas em textos de experimentação no ensino de química. Investigações em Ensino de Ciências, v. 11, n. 2, p, 219-238, 2006.

GYLLENPALM, J.; WICKMAN, P.-O. The uses of the term hypothesis and the inquiry emphasis conflation in science teacher education. International Journal of Science Education, v.33 n. 14, p. 1993–2015, 2011.

HARRES, J. B. S. Uma revisão de pesquisas nas concepções de professores sobre a Natureza da Ciência e suas implicações para o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v. 4, n. 3, p. 197-211, 1999.

HASHWEH, M. Z. Effects of science teacher's epistemological beliefs in teaching. Journal of Research in Science Teaching, v. 33, n. 1, p. 47- 63, 1996.

HODSON, D. Investigación y experiencias didácticas: hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, v. 12, n. 3, p. 299-313, 1994.

HODSON, D. Philosophy of Science, Science and Science Education. Studies in Science Education, v. 12, n. 1, p. 25-57, 1985.

HOFSTEIN, A.; LUNETTA, V. The Role of the Laboratory in Science Teaching: Neglected Aspects of Research. Review of Educational Research Summer. v. 52, n. 2, p. 201-217, 1982.

HOFSTEIN, A.; LUNETTA, V. The Laboratory in Science Education: Foundations for the Twenty-First Century. Science Education, v. 88, n. 1, p. 28-54, 2003.

HOFSTEIN, A. The laboratory in chemistry education - Thirty years of experience with developments, implementation, and research. Chemistry Rducation Research and Practice, v. 5, n. 3, p. 247-264, 2004.

KOSMINSKY, L.; GIORDAN, M. Visões de ciências e sobre cientista entre estudantes do ensino médio. Química Nova na Escola, v. 15, p. 11-18 2002.

LEMES, A. F. G. Aspectos filosóficos e educacionais da química: investigando as concepções de doutorandos em química. 2013.179f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Química, Instituto de Física, Instituo de Biociências, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, SP, 2013.

MATIELLO, J. R. (2017). Uma análise das Teses e Dissertações sobre experimentação no Ensino de Química, no Brasil: 2000 a 2012. 2017. 68p. (Dissertação). Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, SP, 2017.

MELO, É G. S.; TENÓRIO, A.; ACCIOLY, H. J. Representações sociais de ciência de um grupo de licenciandos em Física. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias v. 9, n. 2, p. 457-466, 2010.

OLIVEIRA, J. R. S. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, v. 12, n. 1, p. 139-153. 2010.

PEREIRA, C. S.; REZENDE, D. B. Representações Sociais da Química: como um grupo de estudantes da educação de jovens e adultos significa o termo “química”?. Química Nova na Escola, v. 38, n. 4, p. 369-374, 2016.

PEREIRA, C. S. Representação social de licenciandos em Química sobre seu objeto de estudo – a química. 2016, 98p.Tese. (Doutorado) Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, SP. 2016.

SILVA, F.; CUNHA, A. M. Método científico e prática docente: as representações sociais de professores de ciências do ensino fundamental. Ciência & Educação, v. 18, n. 1, p. 41-54, 2012.

SILVA, P. B.; CAVALCANTE, P. S.; MENEZES, M. G.; FERREIRA, A. G.; SOUZA, F. N. O Valor Pedagógico da Curiosidade Científica dos Estudantes. Química Nova na Escola. v. 40, n. 4, p. 241-248, 2018.

SIMÕES, C. A.; SIMÕES, A. V. As representações sociais do cientista entre alunos do ensino fundamental de Manaus: indicações para o ensino de Ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 7., 2009, Florianópolis. Atas... Florianópolis: ABRAPEC, 2009.

SUART, R. C.; MARCONDES, M. E. R. A manifestação de habilidades cognitivas em atividades experimentais investigativas. Ciências & Cognição, v. 14 , n. 1, p. 50-74, 2009.

SUART, R. C.; MARCONDES, M. E. R. O Processo de Reflexão Orientada na Formação Inicial de um licenciando de Química visando o ensino por investigação e a promoção da Alfabetização Científica. Ensaio, Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, e9666, 2018.

THIBAUT, L.; KNIPPRATH, H.; DEHAENE, W.; DEPAEPE, F. The influence of teachers’ attitudes and school context on instructional practices in integrated STEM education. Teaching and Teacher Education, v. 71, p. 190-205, 2018.

TOBIN, K. G. Research on science laboratory activities. In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, v. 90, n. 5, 403–418, 1990.

UCAR, S. How Do Pre-Service Science Teachers’ Views on Science, Scientists, and Science Teaching Change Over Time in a Science Teacher Training Program? Journal of Science Education and Technology, v. 21, p. 255–266, 2012.

WEI, B.; LI, X. Exploring science teachers’perceptions of experimentation: implications for restructuring school practical work. International Journal of Science Education, v. 39, n. 13, p. 1775–1794, 2017.

Published

2020-12-30

How to Cite

Receputi, C. C., Pereira, T. M., & Rezende, D. de B. (2020). PRACTICAL WORK IN SCIENCE EDUCATION: RELATIONSHIP BETWEEN STUDENTS´ AND TEACHERS’ CONCEPTIONS ABOUT SCIENCE AND EXPERIMENTAL ACTIVITIES. Crítica Educativa, 6(1), 1–25. https://doi.org/10.22476/revcted.v6.id428

Issue

Section

Artigos e ensaios nacionais