WEAVING AN EPISTEMOLOGY OF TRAINING IN UNIVERSITY TEACHING: THE EMERGENCE OF A NARRATIVE PEDAGOGY

Authors

  • Joelson de Sousa Morais Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
  • Dilmar Rodrigues da Silva Júnior Universidade Federal do Piauí (UFPI)

DOI:

https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id562

Abstract

In this text, we weave a theoretical-bibliographic reflection articulated with our experiences in teaching Higher Education, as trainers in undergraduate courses in public institutions and institutions in the city of Caxias-MA. The objectives seek: to understand how an epistemology of formation is woven through narrative writing in undergraduate courses, as well as to reflect on the contributions that narratives of initial teacher education bring to the process of learning and using in Higher Education. We question: What contributions do narrative writing bring to the weaving of an epistemology of training in university teaching? As a theoretical-epistemological perspective, we base ourselves on authors of the (auto)biographical narrative approach such as: Dominicé (2012), Josso (2010), Bragança (2012; 2018), Passeggi (2011), Zabalza (2004), and others. The results elucidate that narrative writings or writings that emerge in other devices represent a potential for forming plausible transformations for the subjects who practice it, and for those who read and ponder it along with the narrated record. Therefore, the weaving of a narrative pedagogy in university teaching becomes fundamental for the emancipation of consciences in the society we have and which is democratically constructed by those who believe in the possibility of changes through their own writings in training for teaching.

Author Biographies

Joelson de Sousa Morais, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na linha de pesquisa Formação de Professores, Currículo, Trabalho Docente e Avaliação (Bolsista CAPES). É pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada (GEPEC/UNICAMP), do Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia (UNICAMP/UERJ), e do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA/CPNQ). É Professor Adjunto I da Universidade Federal do Maranhão (UFMA)/Campus Codó-MA.

Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Líder do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade - CNPq/UEMA. Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual do Maranhão – UEMA, Centro de Estudos Superiores de Caxias - CESC, e atualmente Diretora do Curso de Pedagogia. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) – Mestrado Profissional em Educação da UEMA e do Mestrado e Doutorado Profissional em História (UEMA). Trabalha ainda como Coordenadora Pedagógica e Formadora na Secretaria Municipal de Educação, Ciências e Tecnologia de Caxias (MA) – SEMECT.

Dilmar Rodrigues da Silva Júnior, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação- PPGed/ da Universidade Federal do Piauí- UFPI, na Linha de Pesquisa: Formação de Professores e Práticas da Docência. Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação e Profissionalidade Docente- NUPPED (UFPI) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação, Formação Docente, Ensino e Práticas Educativas- NUPEFORDEPE (UFPI). Atualmente é Supervisor Pedagógico efetivo na Prefeitura Municipal de Codó e Professor efetivo dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental na Prefeitura Municipal de Caxias/MA.

Published

2022-12-30

How to Cite

Morais, J. de S., Nascimento, F.-L. S. C. do, & Silva Júnior, D. R. da. (2022). WEAVING AN EPISTEMOLOGY OF TRAINING IN UNIVERSITY TEACHING: THE EMERGENCE OF A NARRATIVE PEDAGOGY. Crítica Educativa, 8(2), 1–19. https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id562

Issue

Section

Dossie Modos de Narrar a Vida