WEAVING AN EPISTEMOLOGY OF TRAINING IN UNIVERSITY TEACHING: THE EMERGENCE OF A NARRATIVE PEDAGOGY
DOI:
https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id562Abstract
In this text, we weave a theoretical-bibliographic reflection articulated with our experiences in teaching Higher Education, as trainers in undergraduate courses in public institutions and institutions in the city of Caxias-MA. The objectives seek: to understand how an epistemology of formation is woven through narrative writing in undergraduate courses, as well as to reflect on the contributions that narratives of initial teacher education bring to the process of learning and using in Higher Education. We question: What contributions do narrative writing bring to the weaving of an epistemology of training in university teaching? As a theoretical-epistemological perspective, we base ourselves on authors of the (auto)biographical narrative approach such as: Dominicé (2012), Josso (2010), Bragança (2012; 2018), Passeggi (2011), Zabalza (2004), and others. The results elucidate that narrative writings or writings that emerge in other devices represent a potential for forming plausible transformations for the subjects who practice it, and for those who read and ponder it along with the narrated record. Therefore, the weaving of a narrative pedagogy in university teaching becomes fundamental for the emancipation of consciences in the society we have and which is democratically constructed by those who believe in the possibility of changes through their own writings in training for teaching.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entende-se como autor todo aquele que tenha efetivamente participado da concepção do estudo, do desenvolvimento da parte experimental, da análise e interpretação dos dados e da redação final. Recomenda-se não ultrapassar o número total de quatro autores. Caso a quantidade de autores seja maior do que essa, deve-se informar ao editor responsável o grau de participação de cada um. Em caso de dúvida sobre a compatibilidade entre o número de autores e os resultados apresentados, a Comissão Editorial reserva-se o direito de questionar as participações e de recusar a submissão se assim julgar pertinente.
Ao submeter um artigo para publicação a Crítica Educativa a o autor concorda com os seguintes termos:
- O autor mantém os direitos sobre o artigo, mas a sua publicação na revista implica, automaticamente, a cessão integral e exclusiva dos direitos autorais para a primeira edição, sem pagamento.
- As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da Crítica Educativa.
- Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
- O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.
Os artigos cuja autoria é identificada representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Crítica Educativa do PPGED da Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba.